Esmorzar-networking – “Tenir més recursos, una visió transformadora i un pla a llarg termini: les claus per a la transformació digital del sistema educatiu”.

Actualitat, Blog, Esmorzars networking, Notícies

per Comunicació CTECNO / 2 maig, 2019 / Sense comentaris

El Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) ha celebrat un nou esmorzar-networking sobre “El model educatiu adaptat a l’era digital: les noves tecnologies al servei de l’educació”  (2 de maig) amb la col·laboració i el patrocini de Barcelona Activa. La sessió ha tingut lloc a la Sala Barcelona del MediaTIC i ha reunit a més de 50 professionals interessats en el sector de l’educació i les noves tecnologies.

L’acte ha comptat amb Baptista Borrell de Seidor2Learn, com a moderador de la taula de debat formada pels ponents Mar Camacho, directora general d’innovació, recerca i cultura digital del Departament d’Ensenyament, Boris Mir, professor d’educació secundària i director adjunt del programa Escola Nova 21 i Pablo Lara, president d’Edutech Clúster.

Xavier Sellarès, gerent del CTecno, ha estat l’encarregat de donar la benvinguda, posant en valor els diferents punts de vista representats a la taula de debat, tant del sector privat com públic. Alhora, ha recordat la necessitat de seguir debatint sobre el sector de l’educació com a àmbit d’actuació transversal i clau per a la societat i les empreses TIC.

Boris Mir ha estat l’encarregat d’obrir el torn de paraules de la taula explicant el projecte innovador d’Escola Nova 21: “Volem aconseguir noves pràctiques educatives perquè a les escoles es creï coneixement compartit –entre professorat, les famílies i els i les alumnes– i hi surtin persones preparades per al món real. Per a nosaltres la tecnologia és clau i s’ha d’adaptar a la realitat del que hi ha fora de les escoles. Si volem persones preparades per saber-se desenvolupar de manera autònoma i crítica, necessitem treballar amb la tecnologia, perquè aquesta forma part de la realitat de fora de l’escola”.

 

Com a aportació des de la vessant pública, la Dra. Mar Camacho ha posat en valor la creació específica de la direcció general d’innovació i recerca digital com a marc dins el qual liderar els canvis sobre l’educació i la digitalització dels centres educatius. Per a Camacho hi ha tres línies principals on cal posar l’accent: “El desenvolupament professional del professorat perquè estigui preparat digitalment i pugui apoderar l’alumnat; els continguts que s’ensenyen –el CV– de les matèries i les infraestructures, centrades en les noves maneres d’aprendre –online, amb píndoles curtes, vídeos,amb Moodle…-” .

Per a la Directora d’innovació i recerca i cultura digital, el més important per fer una feina durable en el temps i incentivar les noves generacions és “despertar les vocacions científiques i tècniques –STEAM-, tant en nois com en noies i valorar-ho conjuntament amb actors com les universitat i les empreses, a través de grups de treball”.

La Dra. Camacho ha aprofitat per presentar una campanya audiovisual en favor de les noves tecnologies als centres educatius, el Pla d’innovació pedagògica mòbils.edu 

Des de l’empresa, Pablo Lara, ha explicat les accions que es fan des del Edutech Clúster, però també des del grup Planeta (amb Aula Planeta, entre d’altres) arreu del món. “A l’escola li demano no tenir prejudicis amb les empreses privades, i a l’administració una visió estratègica i més dotació de recursos per seguir avançant”. Lara ha explicat que el sector de l’empresa i de l’educació és conscient que existeix una notable complexitat alhora d’introduir la tecnologia a les escoles i a la resta de centres d’educació superior, però que són optimistes. Alhora, ha subratllat la necessitat de tenir un context polític estable i una bona col·laboració público-privada. “Cal mesurar l’impacte de totes les novetats que s’introdueixen a les escoles, perquè sinó, no podrem saber quins són els resultats reals per canviar allò que no funciona, ni comptabilitzar els recursos que s’han de destinar als projectes digitals i educatius”.

 

Per acabar la sessió i fer un resum del més destacat, Baptista Borrell com a moderador, ha demanat als ponents fer una breu projecció de futur sobre els temes tractats. Boris Mir ha destacat que per tenir una nova escola “el que cal és actualitzar el propòsit de la formació; no ens cal millorar l’escola en sí, sinó les competències que estem ensenyant als i les alumnes”.

De la seva banda, la Dra. Mar Camacho ha destacat la feina feta fins ara des de l’adminsitració posant enfasi en l’aposta en la feina per agilitzar els canvis. “És cert que no estem acostumats a mesurar l’impacte, però hi estem treballant per tenir una mirada global del que passa als centres educatius catalans i poder tenir un pla de futur”. Lara s’ha sumat a les propostes, aportant també que “cal repensar les competències segons les demandes de les noves professions del futur i vincular-les amb les necessitats de les empreses“.

L’escolta activa i el diàleg entre els diversos sectors implicats en la implementació de la tecnologia en el sistema educatiu, s’han apuntat com els punts principals per poder continuar evolucionant.

 

L’esmorzar en imatges:

Pots mirar les fotografies de l’acte aquí.

Recupera vídeo sencer de la ponència.

Mira el vídeo resum en aquest enllaç.