Creix la bretxa entre l’oferta i la demanda de professionals en el sector tecnològic i digital a Barcelona

Actualitat, Blog, Notícies

per Comunicació CTECNO / 12 març, 2019 / Sense comentaris

Dins les accions per donar a conèixer l’aliança públic-privada per a l’atracció i retenció del talent digital a Catalunya, la Barcelona Digital Talent, s’ha fet una presentació a la seu de Foment per explicar les dades de l’estudi Digital Talent Overview 2019. Aquest informe incorpora dades novedoses ja que ofereix una visió global de les necessitats del talent, però entra en detall en com estan l’oferta i la demana a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Les dades s’han obtingut d’una gran base de dades que més enllà de les habituals, incorpora les de plataformes online (amb dades de Linkedin o Infojobs, entre d’altres) on apareixen tant perfils generalistes, com estrictament digitals.

Jordi Arrufí, director de Talent Digital a MWCapital, ha presentat l’informe com a portaveu de la Barcelona Digital Talent, ha explicat que la iniciativa de la BDT vol visibilitzar i conscienciar de la gran necessitat d’atraure i retenir el talent tecnològic a Barcelona i posar el focus sobretot als implicats; empreses, l’administració pública, escoles i universitats…

 

Segons l’estudi, 1 de cada 10 ofertes laborals (11,4%) a Barcelona ja són digitals, el que suposa un 40% més respecte a l’any anterior. En contraposició, l’oferta només ha augmentat un 7,5%. En números absoluts, s’estima que per cada oferta de treball de talent digital, només hi ha 17 candidats, una xifra molt inferior als 37 en el cas de les ofertes de perfil no tecnològic. Existeix, per tant, la necessitat de reduir la bretxa de talent digital existent per donar resposta a les demandes del mercat de Barcelona.

L’informe planteja diferents línies d’actuació per revertir aquesta situació, des del foment de la conscienciació social per promoure les competències digitals i el reciclatge professional a l’atracció de talent internacional. També contempla mesures com adaptar els programes formatius segons les necessitats del mercat i fer ús del Big Data per saber en temps real l’estat del talent digital i les necessitats del mercat en cada moment.

Per parlar de la realitat que dia a dia viuen les empreses, tant les natives digitals com les que han hagut de fer la reconversió, s’ha fet una breu taula amb diversos ponents. La visió tecnològica ha anat a càrrec de Marc Oliveras, CTO de Tiendeo, qui ha remarcat que la capacitat de creixement d’algunes empreses, sobretot les que eren startups i ara s’han consolidat, es veu aturada per la manca de talent. “Ja no podem buscar perfils concrets o especialistes, sinó que hem de buscar persones amb coneixements transversals que estiguin al dia de totes les tendències digitals i els seus canvis”.

Com a representant d’una empresa sòcia del CTecno, i per parlar de la visió de negoci, ha intervingut Marc Estapé, Director Regional a Catalunya, Aragó i Balears d’IBM. Estapé ha subratllat el problema de l’alta rotació i canvi en els perfils professionals digitals:”Quan hi ha un nivell de rotació massa alt, l’empresa perd perquè inverteix massa temps en formació i per tant, no està executant correctament les demandes dels clients. Alhora, també perd competitivitat la marca, el sector en general, i Barcelona com a ciutat hub tecnològic”. Tal com ha dit és necessari “que com a país fem que moltes de les posicions actuals puguin ser reciclades a d’altres de perfils tecnològics, perquè aquest és el futur cap al que estem anant”.

D’altra banda, Susana Barrios, Directora de Selecció de CaixaBank, ha estat l’encarregada de parlar des de la visió de recursos humans: “Apostem pel talent júnior i per fomentar les vocacions tecnològiques sobretot en nenes i dones joves. Per identificar-nos com a marca digital, ens ha calgut fer un equip específic per cercar aquest talent de manera més àgil i dinàmica, per apropar-nos a perfils joves als quals volem retenir”.

I, quina és la visió des de les escoles o acadèmies de formació? Tal i com ha explicat Adrià Baqués de l’acadèmia Ironhack: “Nosaltres tenim contacte directe amb les empreses per atendre les seves necessitats i actualitzem els programes formatius de manera constant perquè els perfils que surten, estiguin ja preparats per entrar al mercat”. Baqués ha explicat que tot i que els perfils seran júniors pel que fa el seu bagatge, no ho són pel que fa la seva edat i que les competències que ja tenen d’altres estudis, fa que els perfils resultant siguin altament competitius.

 

Com a dades concretes de Barcelona, s’ha destacat que el 30% dels professionals TIC són de fora de Barcelona, fet que demostra que la capital catalana continua sent una ciutat amb una alta capacitat d’atracció de talent digital. Madrid, Londres i París són les ciutats que més talent exporten a Barcelona. D’altra banda, a nivell de tecnologies, el Big Data és la que proporcionalment més talent importa a Barcelona, amb el 58,7%, seguit de la ciberseguretat amb el 42,67%.

Totes aquestes dades presentades en l’informe, refermen el que ja es detecta any rera any en el Baròmetre del Sector Tecnològic de Catalunya on a cada edició es fa palès la importància per treballar per la captació i la retenció del talent digital, i incorporar-hi el femení.

Durant la presentació també s’ha parlat de la primera acció de la Barcelona Digital Talent, portada a terme durant el 4YFN: un speed datying on es van realitzar 450 entrevistes amb més de 15 empreses com SEAT, EPSON, Vueling, Infojobs o CaixaBank, entre d’altres. El talent el van aportar més de 10 centres formatius, com la UPC, UPF, IronHack, Codeworks o IT Academy, de l’Ajuntament de Barcelona.

 

L’acte de presentació de l’informe ha comptat amb el president del Cercle Tecnològic de Catalunya, Jordi William Carnes i la resta de representants dels membres de l’aliança com són Mobile World Capital BarcelonaBarcelona Tech City, 22@Network, Generalitat de CatalunyaAjuntament de Barcelona i Foment del Treball Nacional. Josep Sánchez Llibre com a president de la última ens ha donat la benvinguda a la presentació.

 

Què és la Barcelona Digital Talent?

Barcelona Digital Talent és una aliança públic-privada que treballa per assegurar l’alineació entre les necessitats de les empreses i les iniciatives de talent digital, desenvolupar noves habilitats digitals i posicionar a Barcelona com una capital de talent digital a nivell mundial.

Està impulsada per Mobile World Capital Barcelona, Cercle Tecnològic de Catalunya, Barcelona Tech City, 22@Network, Foment del Treball Nacional, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Barcelona.