IV Jornades CTecno: “El sector del retail aposta per l’omnicanalitat per atraure nous clients”

Actualitat, Jornades, Notícies

per Comunicació CTECNO / 1 febrer, 2019 / Sense comentaris

El Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) ha organitzat les IV Jornades CTecno al voltant de “La innovació en el món del retail: experiència de compra i transformació del negoci”. L’acte, conduït i presentat per Eva Arderius, periodista i directora del programa ‘Bàsics’ de Betevé, ha omplert l’Auditori del Disseny Hub Barcelona . Aquest ha estat l’escenari ideal perquè diferents experts del sector del retail donéssin a conèixer en quin punt es troba actualment el sector econòmic de la venda al detall i reflexionessin sobre les tendències del futur, tenint en compte l’impacte de les noves tecnologies. Les jornades s’han dividit en dues taules rodones per debatre sobre temes d’actualitat: “Transformació de model de negoci i experiència de client” i “Comerç i tecnologies digitals: impacte i oportunitats per a les ciutats i el sector“.

Els ponents de la primera taula han exposat el canvi tecnològic que viu la societat en les darreres dècades i que està suposant un abans i un després en el comportament dels clients alhora de comprar. Aquesta evolució afecta de manera directa a les vendes, sobretot des de l’entrada de l’e-commerce que ha fet canviar i adaptar-se a empreses de tots els sectors. Tal com ha explicat el professor de màrqueting de l’IESE, José Luís Nueno en la seva conferència ‘Retail con Futuro’: “La demografia i la seva evolució és la que ho marca tot en el món de l’evolució del comerç; el 2030, és probable que el 30% de les vendes siguin online, i que l’altre 70% sigui molt diferent a com el coneixem avui en dia”. Les botigues físiques no desapareixeran, però sí que hi ha una tendència de fer grans espais-botigues (stores) amb les quals les marques creen experiències per atraure el públic “sobretot els millennials que són els qui més buquen per internet, tot i tenir menys poder adquisitiu”, i fer-los passar al món online, segons Nueno.

Per a la primera taula, Alba Batiste, directora de la Retail&Brand Experience World Congress a Fira de Barcelona, va ser l’encarregada de moderar els ponents que van abordar àmpliament els principals eixos d’acció de les seves empreses pel que fa a l’aplicació de les noves tecnologies en diferents departaments. Per aportar un altre punt de vista, i des del sector de la banca,  Xavier Mas, de Caixa Bank, ha remarcat la importància d’adaptar-se als canals on els seus clients ja estan presents i són actius:”Si els clients están a WhatsApp, els hi parlarem des d’allà i no cal crear un canal nou”. De la mateixa manera, ha remarcat la importància d’apropar-se al públic més jove, els millennials: “Vam crear ImaginBank exclusivament per a ells i també l’Imagine Café, un Hub Cafeteria que crea una experiència física per crear engagement sobre els nostres serveis digitals”.

De la seva banda, Mireia Armengol, Directora de Màrqueting i Comunicació a Unibail-Rodamco-Westfield Spain, ha subratllat que les principals línies de treball de URW són la diferenciació, la innovació i la concentració. A més, ha remarcat que estan molt focalitzats en fer que l’experiència dels clients sigui molt satisfactòria i diferenciadora d’altres botigues i per això, treballen en aliances amb altres sector: “Vam arribar a un acord amb Pokémon Go per atraure al públic més jove a La Maquinista, i aquell dia va ser el de més afluència de públic del centre comercial”.

Tot i que la majoria de la població encara visita les botigues físiques, el comerç digital ja ha canviat la manera de consumir dels clients i el pes que tenen les vendes online en el global de facturació de les empreses. En aquesta línia, Pere Anglada, director financer i responsable de l’àrea de TI del servei online de Grup Bon Preu, ha destacat la importància de la tecnologia per conèixer el client i prendre les decisions correctes, alhora que ha subratllat que el moment per fer el canvi cap a aquesta inversió tecnològica és un factor determinant per seguir creixent. Per aquesta raó, el grup de supermercats començarà la distribució online dels seus productes. De la seva banda, Màrius Cirera, responsable de canal online de Munich, ha posat en valor la importància de l’omnicanalitat; combinar tant les botigues físiques com les vendes online per cobrir les expectatives d’un ampli ventall de clients.

En les intervencions de la segona taula de debat, sota el títol ‘Comerç i tecnologies digitals: impacte i oportunitats per a les ciutats i el sector’ s’ha remarcat el pes de Barcelona com a gran aparador del comerç, amb una diversitat molt rica pel que fa no només als productes, sinó també als diverses singularitats comercials (mercats, eixos comercials,…) que fan que tots els barris tinguin varietat en l’oferta comercial. El moderador del debat,  Sergi Marí, Gerent de Turisme, Comerç i Mercats de Barcelona,  ha llençat diverses preguntes a la resta de participants. Maria Segarra, d’Intueri Consulting, ha posat l’accent en la importància que té que els comerciants valorin prèviament els riscos de les seves inversions i creixement i la necessitat que tenen de pensar sempre en la sostenibilitat i humanitat dels seus negocis. A més, Guillem Vallejos, assessor de l’Ajuntament de Barcelona,  ha explicat com des de l’Ajuntament es fan accions concretes i es treballa amb diversos eixos comercials i botiguers per impulsar la seva digitalització, sense perdre de vista el punt d’inici del que comencen: “El ritme d’implementació de les noves tecnologies és molt diferent segons qui està al capdavant del negoci i la tipologia de comerç; però estem trobant molt bones respostes”. I el director general d’Electro Calbet, Joan Carles Calbet, ha sintetizat demanant compromís per regular el comerç online, alhora que ha explicat com el sector de la venda d’electrodomèstics va ser un dels primers en haver-se d’adaptar a les noves tecnologies. Des del món acadèmic, també ens ha acompanyat la Dra. Inma Rodriguez-Ardura de la Universitat Oberta de Catalunya, qui ha remarcat que Barcelona és un gran aparador i que els seus habitants se senten orgullosos del comerç de proximitat. No obstant, ha volgut incidir en que “els consumidors també volen -i cada cop més- un alt nivel d’especialització, i de vegades això no es troba tan fàcilment en el comerç de proximitat, per molt gran que sigui la ciutat. Per això cal oferir-los una experiència nova i personalitzada per reternir-los”.

Tots ells han coincidit en que la tecnologia ha d’arribar al petit comerç, però de manera sostinguda perquè sigui pràctica i accessible per a tots els comerciants que necessiten modernitzar-se per apropar-se als diversos perfils de clients, cada cop més joves i més preparats a nivell online.

Per cloure l’acte,  el Sr. Jordi William Carnes, president del CTecno ha reflexionat entorn a la importància de preservar el teixit comercial de la ciutat de Barcelona, tenint present que perquè això sigui una realitat, els comerços familiars, però també les grans marques, han d’adaptar-se a les necessitats dels clients que continuen canviant la manera de consumir. Per això, cal seguir invertint en tecnologia per crear experiències úniques i perdurables que es materialitzin en la fidelització dels clients actuals, i dels futurs.

 

Recupera les imatges de la jornada aquí.

El primer vídeo de resum de la jornada el trobes aquí

Repercursió en premsa:

La Vanguardia

Via Empresa

Finanzas.com

Retail Actual

Hi Retail

Revista Centros Comerciales

blog de SII Contatel