La innovació TIC en el sector vitivinícola, a debat a Vilafranca del Penedès

Blog, Jornades d'innovació

per Comunicació CTECNO / 30 març, 2017 / Sense comentaris
  • El CTecno, amb el suport de la Diputació de Barcelona, va organitzar la Jornada d’Innovació TIC en el sector del vi i el cava
  • L’objectiu de la cita era potenciar la innovació tecnològica de les empreses del sector vitivinícola

El Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) va celebrar el passat dijous 23 de març, a Vilafranca del Penedès, la Jornada d’Innovació TIC en el sector del vi i el cava. L’esdeveniment, que va comptar amb el suport de la Diputació de Barcelona, va néixer amb la voluntat de potenciar la innovació tecnològica de les empreses en el sector vitivinícola.

L’acte es va celebrar a la Sala de Plens de la Seu del Consell Comarcal de l’Alt Penedès i va ser inaugurat per l’Il·lm. Sr. Pere Regull, alcalde de Vilafranca del Penedès, i Jordi William Carnes, president del CTecno, qui va destacar una aposta per la digitalització que “no exlogui, si no que incorpori” i va remarcar el caràcter local de l’acte, que “porta la tecnologia més enllà de la ciutat de Barcelona”.

La jornada va començar amb una conferència a càrrec de Genís Roca, soci president de RocaSalvatella, qui va fer un repàs pels principals moments de la digitalització: els inicis (1995), marcats per un fort caràcter institucional; la incorporació de les persones a la xarxa, l’internet més social, on la tecnologia es torna més senzilla i econòmica (2005) i finalment l’època actual, marcada per la presència de sensors (objectes). En definitiva, tres èpoques protagonitzades per tres factors clau: l’accés, la participació i la transparència.

Roca va destacar que aquests sensors porten a les empreses a un nou escenari de competitivitat: les dades. I és que la digitalització fa que les empreses, per tal de ser eficients, hagin de repensar els seus processos, millorar la seva reputació i aprofitar les dades per tal d’oferir la millor solució en el menor temps possible. Segons Roca, el big data ja no és rellevant, el que més importa és el fast data, és a dir, la competitivitat de les empreses depèn de la seva rapidesa a l’hora d’interpretar les dades i prendre decisions en temps real.

La jornada va continuar amb una taula rodona moderada per Joan Miquel Canals Bosch, degà d’Enologia de la Universitat Rovira i Virgili, i amb la participació de Jordi Ferrando Lavila, director adjunt a InfordisaJordi Castells, CIO a Bodegas Torres;  Fernando Zamora, professor d’Enologia a la URV i president de la Comissió de Tecnologia de l’Organització Internacional de la Vinya i el Vi; Gonzalo Martín Díaz, CEO de Bynse i Salvador Camps, representant de New Group Maquinaria Moderna.

Jordi Ferrando Lavila, director adjunt a Infordisa, va remarcar la importància de la recopilació de dades per tal de conèixer al consumidor i millorar la relació entre marques i clients. Per exemple, l’aposta per un CRM permet generar valor i aportar noves propietats, millorar la comprensió de dades, optimitzar el cicle de venda i definir els indicadors. “Invertir en coneixements produeix sempre els millors resultats”, va remarcar Ferrando.

A continuació, Jordi Castells, va explicar com Bodegas Torres fa servir la digitalització per tal de predir la campanya de la verema i ser més eficients a través de la tecnologia machine learning. Tot i que la predicció no és nova, aquesta tècnica incorpora la intuïció en els processos predictius, és a dir, un aspecte més subjectiu a la pura predicció matemàtica.

Per la seva banda, Fernando Zamora, professor d’Enologia a la URV i president de la Comissió de Tecnologia de l’Organització Internacional de la Vinya i el Vi, va destacar que “Espanya és líder en producció d’articles científics sobre el món del vi”.

Gonzalo Martín Díaz, CEO de Bynse, va remarcar que “en el sector agroalimentari es necessiten decisions tecnològiques més eficients, més predicció”. Segons Martín, els cellers necessiten dades de les que molt sovint no disposen, com el mapping dels sòls o dades climatològiques. Per tal de prendre decisions basades en dades és necessari mesurar a través d’eines tecnològiques.

Finalment, Salvador Camps, representant a New Group Maquinaria Moderna, va apropar els assistents als seus sistemes, eines assequibles per a petits i grans productors de vi que busquen la qualitat.

L’acte va ser clausurat per Francesc Olivella, president del Consell Comarcal de l’Alt Penedès i Joan Ramon Barrera, vicepresident del CTecno.

 

Presentació Genís Roca
Presentació New Group Maquinaria Moderna - Salvador Camps
Presentació Universitat Rovira i Virgila - Fernando Zamora
Presentació Bynse - Gonzalo Martín
Consulta les fotografies de la jornada
Notícia a Ràdio Televisió Vilafranca

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.