“La mobilitat del futur: connectada, autònoma, compartida i elèctrica”

Actualitat, Esmorzars networking, Notícies

per Comunicació CTECNO / 20 setembre, 2018 / Sense comentaris

El Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) va organitzar el passat 20 de setembre un esmorzar-networking titulat “La transformació de la mobilitat gràcies a les TIC”, amb la col·laboració i el patrocini de Barcelona Activa. La sessió, emmarcada dins de la Setmana Europea de la Mobilitat, es va celebrar a la Sala Barcelona de l’edifici MediaTIC i va reunir més de 60 professionals interessats en saber com les TIC afecten la disrupció de la mobilitat.

L’acte va comptar amb la participació d’Àngel López, director d’innovació en mobilitat i director executiu de la Plataforma LIVE, Ajuntament de Barcelona; Jordi Caus, Head of Easy Urban Smart Mobility de SEATRamon Pruneda, director tècnic de l’Àrea Metropolitana de BarcelonaMario Aymerich, former Director Projects Directorate de l’EIB (European Investment Bank) i Josep Laborda, project manager de RACC Trips.

Jordi William Carnes, el president del CTecno, va donar les paraules de benvinguda i va afirmar que “la tecnologia no ha vingut com una cosa temporal, sinó com una cosa per quedar-s’hi, i per tant és una eina fonamental per a la futura estrategia de mobilitat”.

Ángel López, moderador del debat, va explicar que existeixen tecnologies aplicades al transport des del segle XX i que a partir d’un sistema de transport clàssic hem anat aplicant sistemes de control més o menys intel·ligents. Segons López, “avui en dia el que fa negoci no és qui té el sistema de transport, sinó aquell qui controla la demanda i és capaç de retenir l’usuari”. També va afegir que fer autoestop no ha desaparegut, sinó que s’ha transformat i s’ha regulat, ja que només cal sol·licitar-lo amb una app col·laborativa.

Seguidament, Jordi Caus va afirmar que el propi cotxe quan va arribar va ser una disrupció, ja que es va passar de cavalls a cotxes.  “En un futur la mobilitat serà connectada, autònoma, compartida i elèctrica”, va sentenciar. Segons Caus, “el vehicle autònom és la peça que farà que canviï la mobilitat, malgrat no saber quan passarà, sabem que transformarà la mobilitat d’una manera molt ràpida”. Això també suposa un canvi en el model de negoci: des de SEAT tenen clar que el nou mercat no serà vendre cotxes, serà vendre kilòmetres de mobilitat.

El director tècnic de l’AMB, Ramon Pruneda, va destacar que a l’àrea metropolitana de Barcelona hi viuen 3,2 milions de persones en una superfície de 636 km². Gràcies a les TIC l’AMB ha pogut executar nous serveis de mobilitat com l’aparcament Park & Ride (aparcaments que promouen la intermodalitat del desplaçament amb cotxe privat i transport públic) o l’AMB Bus a Demanda (el primer bus a demanda de Catalunya que circularà sota petició telefónica). Finalment va concloure que “oferim serveis d’informació que sense les TIC haguessin sigut impossibles”.

A continuació, Mario Aymerich va seguir explicant que MaaS (Mobility as a service) és un proveïdor de serveis de mobilitat l’objectiu del qual és desenvolupar una aplicació que et busca el millor trajecte per arribar-hi. “Existeixen moltes tecnologies en les quals somiàvem en aquella època, però el repte és com les integrem, com aconseguim que totes aquestes tecnologies donin el servei que esperem”, va afegir. Segons Aymerich hem de ser capaços de trobar suficient talent per arribar a integrar totes aquestes tecnologies i tenir en compte les futures generacions per escoltar els seus reptes i necessitats quant a la mobilitat.

Per acabar, Josep Laborda va explicar-nos RACC Trips: una aplicació del RACC llançada al març d’aquest any i que ja se situa com una de les apps líders de mobilitat al mercat espanyol. L’app permet a l’usuari descobrir totes les possibilitats de mobilitat i triar l’opció que més convingui. “Des del RACC intentem comprendre quines són les necessitats dels usuaris, perquè si tenim en compte que els usuaris descarten la mobilitat basada en la propietat d’un vehicle, el que hem de fer és interpretar aquests canvis i llençar nous serveis”. Finalment, va afegir que la mobilitat hauria d’estar centrada en l’usuari, ja que són qui condicionen com evolucionen tots els serveis de mobilitat.

 

Consulta les fotografies

Consulta el vídeo