L’educació és l’assignatura pendent per afrontar l’escletxa digital

Actualitat, Notícies

per Comunicació CTECNO / 13 setembre, 2016 / 1 Comentari
  • Els ponents de la taula rodona van coincidir en què l’actual sistema educatiu suposa un fre per fer front a l’escletxa digital.

El passat dimarts 20 de setembre l’auditori Cibernàrium de l’edifici MediaTIC va celebrar el segon esmorzar de la quarta edició del cicle d’esmorzars-networking amb l’acte “Afrontar l’escletxa digital”. Organitzat pel CTecno, amb la col·laboració i el patrocini de Barcelona Activa, l’acte va debatre sobre si les TIC són un element inclusiu o exclusiu i quins són els reptes per afrontar la fractura digital.

Bárbara Vallespín, Directora Transformación Digital Mobile World Capital, va ser l’encarregada de moderar la taula rodona. Vallespín va destacar que Barcelona presumeix d’alts usos de connectivitat a internet, però que avui encara hi ha poca digitalització en determinats segments de la població.

Des de la vessant d’oferir serveis als ciutadans, Donald De Witte, Product Sales Consultant a Cisco, va defensar que la connectivitat és bàsica per reduir l’escletxa digital i per tant cal oferir serveis digitals als ciutadans i fer créixer l’ús i coneixement de les TIC. “Som un país amb un ús molt extens de l’internet, però en canvi només un 51% de la població té coneixements bàsics d’informàtica”, va sentenciar De Witte. Per altra banda, el consultor va afegir que “a Espanya hi ha un problema crític de falta de talent TIC, amb atur al sector tecnològic per falta de professionals”.

Jordi Escalé, Executive Partner a Gartner, va explicar que “com a societat estem donant resposta lineal en front de canvis exponencials”. Escalé va comentar que els quatre eixos principals per afrontar l’escletxa digital són la consciència, la connectivitat, l’educació i la regulació. “Anem sobrats d’infraestructura tecnològica, el que ens falla és l’adaptació en l’àmbit educatiu”, va matissar.

Per altra banda, des d’una perspectiva de formació informal, Anna Bröll, Directora tècnica de Coordinació i Serveis a Biblioteques de Barcelona, va explicar el projecte Antenes que treballa per l’alfabetització digital a través de formació digital bàsica i de capacitació. “A les biblioteques de Barcelona formem sobretot persones jubilades, majors de 65 anys, tot i que els nadius digitals també necessiten formació”, va puntualitzar. Bröll va comentar que els informes d’escletxa digital no contemplen desigualtat en variable gènere, però en canvi en la formació que ofereixen hi assisteix més públic femení.

Oriol Viaplana, Director de Projectes de Transformació – Sector Públic a IBM, va centrar-se en la reinvenció digital. “Dins de les empreses hi ha una reinvenció digital que ja està impactant, i encara ho farà més, als models de negoci i als processos de les organitzacions, creant nous llocs de treball d’alta qualificació digital que encara no podem ni imaginar. Això és rellevant per la discussió sobre l’escletxa digital ja que la barrera d’accés a aquests llocs serà més alta”, va comentar. Viaplana va argumentar que hi ha tres maneres d’afrontar l’escletxa digital: afrontar les mancances en infraestructura; garantir l’alfabetització digital, i per últim, garantir l’accés als futurs llocs de treball més tecnològicament qualificats posant els recursos tecnològics a la disponibilitat de la població. “Cal garantir i facilitar accés als recursos no només pal·liant l’analfabetisme digital sinó convertint els joves en veritables professionals digitals que puguin accedir a aquests nous llocs de treball i fins i tot inventar-se’n de nous”, va sentenciar.

Durant el torn de preguntes, Vallespín va recordar que el gran repte tecnològic està en l’àmbit social, i que no es tracta d’un problema de falta d’infraestructura tecnològica.

 Vídeo - resum de l'acte a aquí.
Galeria fotogràfica de l'acte a aquí.

Un Comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.