Les empreses tecnològiques i els creadors artístics es reuneixen al Liceu amb motiu de Turandot

Actualitat, Notícies

per Comunicació CTECNO / 28 octubre, 2019 / Sense comentaris
Entre els actes exclusius per a les empreses sòcies del CTecno, aquestes s’han pogut apropar a les arts escèniques. I s’ha fet amb una sessió de treball, al Foyer del Liceu, en el context de la producció de Turandot. Una òpera que aquest any, en la seva reestrena 20 anys després, ha tingut un component tecnològic en la seva escenificació.
La sessió ha estat introduïda pel director del Liceu, Valentí Oviedo, qui ha remarcat la importància d’obrir el Liceu a nous públics, arriscant en noves produccions pròpies. Seguidament ha estat Miquel Curanta, director de l’ICEC, qui ha provocat les empreses del sector artístic a ser més atrevides i utilitzin la tecnologia i apostin així per obres -de petit o gran format- que aportin valor i facin avançar la cultura. De la seva banda, Joan Ramon Barrera, en el seu primer acte com a president del CTecno ha donat les gràcies a totes les empreses participants i ha animat a tenir un diàleg continu amb les arts escèniques per llençar ponts entre dos mons que poden semblar molt diversos, però que tenen molt en comú.
Montserrat Pardo, Government Affairs Director de Microsoft (traduir igual que el que li hem posat a la cartel·la) ha explicat els programes innovadors que han desenvolupat en els darrers mesos per fer, per exemple, visites als museus més accessibles. Les seves activitats novedoses es basen en Intel·ligència Artificial (IA) com el programa “IA Cultural Heritage” aplicat a monuments com el Mont Saint Michèle a França o al Metropolitan Museum. Tots els programes estan pensats per fer que la tecnologia apropi continguts de manera dinàmica i en temps real i permetre així reinventar els museus, però també els teatres.

Seguidament, Pep Collados, director de Visyon360, empresa que forma part del Grup Mediapro, ha posat diversos exemples que inclouen la realitat virtual (RV), però també l’augmentada (AR) o el 3D. Obres de teatre on els actors i actrius interactuen amb personatges virtuals, sensors que fan que els presentadors dels actes es transformen en personatges imaginaris i sobretot, ha parlat de com a través de càmeres 360 els espectadors poden sentir-se com els actors i actrius d’un espectacle, o passejar lliurement pel teatre mentre l’espectacle s’està duent a terme. Una altra de les revolucions amb què treballa Visyon és amb els dispositius com els mòbils o les tablets, a través dels quals es poden visualitzar personatges o escenes que només estan disponibles a través d’aquestes pantalles, gràcies a la realitat augmentada.

El debat amb el públic del sector artístic s’ha obert després de cada una de les presentacions i ha quedat palès l’interès d’uns i altres per fer col·laboracions i sobretot, per començar a conèixer quines són les necessitats de programadors, teatres o creadors artístics i què els poden oferir les empreses més innovadores.
En la darrera part, Universal Robots, l’empresa encarregada del cobot -un robot col·laboratiu i participatiu- articulat que impera a l’escenari de la Turandot, ha explicat els reptes que els va suposar crear aquesta màquina que es mou sincronitzadament amb dos braços articulats i el fet de sortir de les aplicacions industrials dels seus robots, per aplicar-los a una òpera de gran envergadura.
La cirera de la sessió ha estat la presentació del Director Artístic de TurandotFranc Aleu, qui ha explicat les interioritats de l’aplicació d’aquest cobot dins Turandot i qui, acompanyat de Xavier Segarra, el director tècnic del Liceu, han guiat a la cinquantena d’assistents per les interioritats d’una òpera clàssica, transformada en emblema pel Liceu i que ha optat per apropar-la a un públic divers gràcies a les noves tecnologies.
El matí ha acabat amb un networking, de tornada al Foyer, i ha servit per copsar l’interès d’ambdós sectors i poder començar una relació que des del CTecno s’espera que sigui duradora i motivadora per al futur.
Llegeix l’article publicat al web de Cultura Digital, aquí.