“Reinventem les aules amb les TIC”, a la Jornada d’Innovació TIC en el sector de la formació

Actualitat, Jornades d'innovació, Notícies

per Comunicació CTECNO / 2 octubre, 2018 / Sense comentaris

El Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) va organitzar el passat 2 d’octubre la Jornada d’Innovació TIC en el sector de la formació a Barcelona. L’esdeveniment, amb la col·laboració del Clúster Digital, neix amb la voluntat de fomentar l’ús de les TIC per a millorar la formació, tant en l’àmbit de plataformes i serveis com en el de continguts.

L’acte va ser encapçalat per la benvinguda institucional. En primer lloc Mar Camacho, directora general d’Educació Infantil i Primària de la Generalitat de Catalunya, va afirmar que “innovació, formació, recerca i cultura digital són els objectius principals del departament d’Ensenyament. En segon lloc Jordi William Carnes, president del CTecno, va afirmar que “a Catalunya tenim dos grans reptes: generar talent i més vocació a l’àmbit tecnològic i fer més visible les vocacions femenines”.

A continuació, Xavier Marcet, president de Lead to Change, va exposar la conferència titulada “Aprenentatge i desaprenentatge”. Segons Marcet, el que és difícil no és gestionar el talent”. El repte, va explicar, és construir un paradigma de suma d’intel·ligències i això només és possible aconseguir-ho des dels processos de formació. En relació amb les institucions, Marcet té clar que aquelles que tindran èxit seran les que es preguntin què han de fer per canviar. Finalment ha afirmat que en un context en què la humanitat doble cada any el coneixement al que té accés cal saber: què aprendre, què reaprendre i què desaprendre. “Al final, el tema clau és com a través d’estímuls aconseguim que les persones no es mirin el canvi com un aparador, sinó com una oportunitat personal i responsabilitat personal i participin d’aquest canvi”, va sentenciar.

La jornada va seguir amb dues taules rodones: “Plataformes i serveis per als nous models d’aprenentatge” i “Materials didàctics”. Per una banda, la primera va ser moderada per Emili Rubió, vicegerent d’operacions de la UOC, i hi van participar sis ponents més. Joan Ramon Alegret, director de Projectes Estratègics i Aliances de Blackboard per EMEA, va explicar que el model típic d’aprenentatge s’està perdent i que les plataformes que ofereixen des de Blackboard són interoperables i interconnectables. Baptista Borrell, director de Seidor2learn, va afirmar que “cal entendre el context; hi ha eines que serveixen per certes coses, però la realitat formativa és que la interoperabilitat és clau  com també ho és la intel·ligència de les dades en l’ecosistema formatiu”. Juanjo Giménez, CEO d’Opentrends, va destacar que la gent que acaba estudis no ha de tenir només uns coneixements, sinó unes habilitats, perquè el món laboral ha canviat molt. Sergio Sans, director d’Idea, va explicar que “el que estem intentant és passar de ser centres que únicament fan classes a ser centres que creen una formació adaptada a cada persona”. Javier de la Cuerda, CEO d’Enimbos, va explicar que ajuden als seus clients a assegurar-se que a l’entorn que estan integrant les seves plataformes sigui segur. Finalment, Lluís Ariño, director TI de la Universitat Rovira i Virgili, va afirmar que “no és una qüestió de tecnologia per tecnologia, i posar més tecnologia dins la tecnologia, sinó utilitzar millor la tecnologia”.

Per altra banda, la segona taula rodona va ser moderada per Oriol Pujol, vicerrector de Transformació Digital de la UB. Roger Griset, gestor de projectes d’innovació de l’eLearn Center de la UOC, va afirmar que “estem intentant augmentar la quantitat de vídeos a l’aula. El vídeo és un canal de comunicació que pot explicar molt bé un missatge”. Núria Melgosa, consultora d’Estratègia Digital d’Educamos (Grupo SM), va aportar que s’han  de portar les aplicacions a l’aula ja que pels nens és una manera molt divertida d’aprendre”. Eva Domínguez, fundadora i directora de MINUSHU, va explicar que “no només és important estar informats sinó aprendre a informar-nos i ho fem amb motivació, investigació, reflexió i comunicació”. Yuma Inzolia, Head of Global Partnership de Miríadax (Telefonica), va afirmar la necessitat que tenen les empreses de formar els seus treballadors és molt important. L’empresa ha de sobreviure i només ho pot fer a través de la formació periòdica dels seus treballadors. Ramon Noguera, director acadèmic EADA, va explicar que el tipus de docència que volem donar és molt participativa. “Enlloc de tenir gent asseguda a la classe, tenim gent des de casa, però l’eina pedagògica no ha canviat. La tecnologia ens ajuda a fer el que ja fèiem” Finalment, Mónica Ramírez, responsable de l’Equip Informàtic de l’Ustec, va parlar sobre el moviment de la cultura lliure: un corrent de pensament que promou la llibertat en la distribució i modificació de treballs creatius.

Per acabar, Joan Ramon Barrera, vicepresident del CTecno, va tancar la jornada posant èmfasi en l’importància que té pel sector tecnològic la formació del talent en àmbit digital i va agrair a tots els ponents la seva participació.

Recupera la sessió completa aquí
Llegeix la crònica de VIAEmpresa aquí

Presentacions:
- Xavier Marcet
- Joan Ramon Alegret
- Baptista Borrell
- Juanjo Gimenez
- Sergio Sans
- Javier de la Cuerda
- Lluís Ariño
- Núria Melgosa
- Eva Domínguez
- Yuma Inzolia
- Ramon Noguera
- Mónica Ramírez