Educació i TIC: la tecnologia com una eina per millorar el model educatiu

Blog

per Comunicació CTECNO / 9 març, 2017 / Sense comentaris

El passat 7 de març la Sala Barcelona de l’edifici MediaTIC va celebrar l’esmorzar  “Educació i TIC: tecnologia des de la infància com a motor d’ocupació” dins la quarta edició del cicle d’esmorzars-networking. Organitzat pel CTecno, amb la col·laboració i el patrocini de Barcelona Activa, l’acte va debatre sobre com el fet d’introduir la tecnologia en els centres formatius és clau per transformar el model educatiu i per futur laboral dels nostres alumnes.

Baptista Borrell, director de Seidor 2Learn, va ser l’encarregat de moderar l’esmorzar-networking. Per iniciar la taula rodona va voler deixar clar que és un error entendre l’educació només en termes d’ocupabilitat per als joves. “El primer que han de fer els estudiants és nodrir-se de coneixements i valors”, va sentenciar.  El moderador va fer una crida a l’administració, qüestionant-se perquè el marc Horizon2020 no contempla l’educació com uns dels eixos estratègics per afavorir la transformació o la innovació en el sistema educatiu.

Elisabet Marill, presidenta del Clúster Edutech, va comparar la situació dels professionals de la tecnologia amb la bombolla immobiliària. “En el seu moment els programadors estaven molt ben considerats, uns anys després van caure en desprestigi total i ara ens trobem en un moment de revifada. Això provoca equips inestables. L’empresari té por a l’èxode de talent” va explicar. La presidenta del Clúster va incidir en l’objectiu del Clúster Edutech. “Busquem introduir la tecnologia a les aules com una eina més que els alumnes utilitzaran per desenvolupar els seus coneixements ja siguin científics-tecnològics, o no. La tecnologia ha de servir per desenvolupar la creativitat”, va recordar.

El director de l’E-Learn Center de la UOC, Lluís Pastor, va argumentar que poques universitats s’han transformat, i que la Universitat Oberta de Catalunya és la única que pensa en el canvi digital de forma proactiva. “Els models actuals impedeixen que les vocacions dels nostres estudiants creixin” va sentenciar, i va remarcar que la tecnologia no és el motor sinó, el facilitador del canvi de model. “El centre de negoci de l’aprenentatge és el temps, l’aprenentatge d’avui ens menja el temps, és cronofàgic”, va argumentar. Per acabar la intervenció Pastor va explicar el futur més proper, avalat per un estudi del mateix E-Learn Center  “En 15 anys la universitat com l’entenem a dia d’avui, desapateix, ja que els estudiants que estem formant en aquest nou model la rebutjaran” va concloure.

El director de mSchools de GSMA, Albert Forn, va explicar que avui en dia més de 1.000 educadors i 6.000 estudiants ja utilitzen la plataforma. Des de mSchools estem treballant per impulsar la tecnologia en l’àmbit educatiu. “Quan acostem les noies a la tecnologia d’una manera més propera els hi fem veure que la tecnologia també és per elles”, va afegir. Forn va argumentar que el canvi educatiu és una realitat i una necessitat. El director de mSchools també va afegir que s’ha de fer molt més en educació, apostant per més inversió i per un manual de bones pràctiques.

Des del Col·legi Montserrat, Marc Estruch, el coordinador TIC del centre educatiu,  va explicar que els seus alumnes fins a segon d’ESO treballen amb tauleta i en aquest curs fan el canvi al portàtil. “La maquinària no és la fi, és un mitjà. Si donem ordinadors als nens però el professor fa les classes de la mateixa forma, no existeix el canvi”, va recordar. Referint-se a la falta de vocació científica-tecnològica, “des de P4 s’imparteix l’assignatura de programació i robòtica i a quart d’ESO, desapareix com a assignatura i qualsevol matèria pot requerir els coneixements adquirits en programació i robòtica”, va explicar. A la nostra escola ensenyem que la tecnologia no fa por, i és que en un futur moltes feines tindran a veure encara més amb la tecnologia.

Per concloure el debat, Borrell va demanar als ponents si creien que es feia tot el possible per a solucionar aquesta situació. Tots van coincidir en què queda molta feina per fer i que és una feina de cooperació, a més van remarcar que es necessita ajustar el marc regulador urgentment.

 

Consulta la galeria fotogràfica aquí
Consulta el vídeo resum aquí

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.