La robòtica social és una alternativa per fer front a l’envelliment demogràfic

Actualitat, Notícies

per Comunicació CTECNO / 31 octubre, 2016 / Sense comentaris
  • Els ponents de la taula rodona van coincidir que el mercat de la robòtica creix ràpidament i necessita de confiança i de partenariats.

El passat dijous 27 d’octubre la Sala Premsa – Auditori de Fira de Barcelona – Gran Via, emmarcat dins del congrès IOTSWC, va celebrar l’esmorzar “La robòtica i les TIC en l’ajuda de la gent gran i amb necessitats especials” dins la quarta edició del cicle d’esmorzars-networking. Organitzat pel CTecno, amb la col·laboració i el patrocini de Barcelona Activa, l’acte va debatre sobre els reptes que té la robòtica social i assistencial per afrontar l’envelliment demogràfic.

Cecilio Angulo, Subdirector d’Investigació del Departament d’Enginyeria de Sistemes de la Universitat Politècnica de Catalunya, va ser l’encarregat de moderar la taula rodona. Angulo va destacar que cada cop s’inverteix més en robots col·laboratius i socials perquè empodera les persones i les ciutats. “Estem traient els robots de les seves gàbies i ara els fem col·laborar i interactuar amb els humans”, va especificar.

Des de la vessant d’oferta, Francesco Ferro, CEO de Pal Robotics, va explicar l’evolució en la robòtica de serveis i com hem passat dels prototips als casos reals. “Dissenyem robots que interactuen amb els humans, però encara els hi falta molta intel·ligència”, va dir. Ferro va afegir que la robòtica de serveis encara té molt de camí per endavant, i que es tracta d’un mercat en què la passió, motivació i partenariat són imprescindibles.

Per altra banda, des d’una vessant d’investigació aplicada, Alicia Casals, Head of the Robotics and Vision Division al Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica, va afirmar que avui en dia no podem concedir l’ajut mèdic sense la tecnologia al darrera. “La tecnologia i la robòtica cobreixen les funcionalitats d’assistència, monitorització, comunicació, teleassistència, lleure i companyia”, va explicar.

El Dr. Josep Maria Tormos, Coordinador d’Investigació de l’institut Universitari de Neurorehabilitació Guttman va argumentar que som un país amb moltes solucions tecnològiques, però tenim un problema amb la comercialització.  “L’impacte de la tecnologia en la prestació de serveis terapèutics o clínics és molt petit perquè els usuaris no poden accedir a aquesta tecnologia”, va remarcar. Tormos va afegir que l’acceptació d’aquesta tecnologia vindrà de la part dels serveis, i alhora, l’automatització de serveis els farà més eficients i eficaços. “Necessitem un nou model que faci sostenible la prestació de serveis tot i l’envelliment demogràfic i la cronicitat”. Tormos va afegir que el repte és crear plataformes de serveis innovadors que permetin crear noves tecnologies.

Luis Diéguez, Head of Retail and Digital Solutions a Indra, va recordar que el més important en la robòtica són les persones, i no els robots ni la intel·ligència artificial. “Utilitzem la robòtica menys del que podríem, però en 5-10 anys serà un “me too” en molts serveis”, va sentenciar. Diéguez va recordar que estem apunt d’arribar a la quarta revolució industrial amb una insuficiència per cuidar la gent gran. “La tecnologia i la robòtica tenen una corba de creixement exponencial”.

Durant el torn de preguntes, Ferro va aprofitar per dir que ens hem d’acostumar a veure els robots com un producte que ens ajudarà, i no s’han de rebutjar ni menysprear pels seus possibles errors. Tormos, al seu torn, va recalcar que “cal centrar-nos en la comercialització”.

Galeria fotogràfica a aquí.
Vídeo-resum a aquí.

Presentació Cecilio Angulo a aquí

Presentació Francisco Ferro a aquí.

Presentació Alícia Casals a aquí.

Presentació Luís Diéguez a aquí

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.