L’aplicació dels drons a les ciutats intel·ligents

Blog, Blog

per Comunicació CTECNO / 16 novembre, 2017 / Sense comentaris
  • Tres empreses catalanes de la indústria dels drons expliquen les seves aplicacions i futures línies de treball d’aquesta tecnologia en entorns urbans
  • L’actual legislació és molt restrictiva: l’ús de drons a les ciutats no està permès
  • La seguretat és el punt més bàsic en la indústria dels drons
  • Robotitzar el treball no destrueix ocupació, sinó que ajuda a incrementar-ne la qualitat

El Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) va celebrar el passat dimecres 15 de novembre el debat-networking “L’aplicació dels drons a les ciutats intel·ligents”. L’acte, celebrat a l’Smart City Expo World Congress Barcelona, a l’stand de l’Ajuntament de Barcelona, ha reunit a més d’una quarentena d’empresaris interessats en l’aplicació dels drons a les ciutats intel·ligents.

La necessitat de conèixer les vies que tenen els drons per accelerar i millorar l’aplicació de la tecnologia smart city, l’ús i aplicacions d’aquests o la importància de tenir una legislació actualitzada que regeixi l’ús dels drons són alguns dels aspectes tractats a  la taula rodona, on han participat Ermengol Casanovas, Director General de SITEP, Daniel Serrano, cap de línia de sistemes autònoms a EURECAT, Carlos Ferraz, Innovation Manager a Hemav i Dani Marco, Director de l’estratègia SmartCAT de la Generalitat de Catalunya, qui s’ha encarregat  de moderar l’acte.

Ermengol Casanovas, Director General de SITEP, ha destacat que l’ús de drons a la ciutat ofereix la possibilitat de millorar serveis actuals fent que molts processos siguin més eficaços, segurs i eficients. D’acord amb això, ha esmentat els drons que estan desenvolupant des de SITEP per a cossos de bombers i seguretat amb sensors tèrmics i òptics. Aquests poden ser aplicats en diferents accions, com per exemple, a l’hora d’enderrocar edificis, pels accidents de trànsit o per la supervisió d’aglomeracions. “La majoria de treballs a realitzar en una ciutat requereixen de la capacitat de vol estacionari o d’una velocitat de vol baixa”, ha explicat Casanovas.

Per altra banda, Daniel Serrano, cap de línia de sistemes autònoms a EURECAT, ha presentat un dels projectes que estan portant a terme, ARSI, un sistema de navegació autònoma utilitzat per inspeccionar el sistema de clavegueram. El que busquen és inspeccionar l’entorn i reconstruir la trajectòria en 3D per tal d’esbrinar els defectes i analitzar-los. L’entorn en què volen els seus drons presenten avantatges: l’agilitat i la capacitat de maniobra; i desavantatges: pols, el corrent que produeix el propi dron i la disminució de l’estabilitat del vol.

Finalment, Carlos Ferraz, Innovation Manager a Hemav, ha mencionat que el més interessant és com recullen les dades i les processen aportant capes de valor per fer una gestió intel·ligent. Això permet que els clients puguin prendre decisions en base a tot el recull d’informació. També ha destacat el plus en seguretat que aporten els dron i ha nombrat algun dels projectes en els que estudien l’aplicació dels drons. Per exemple, en el sector agrari es pot informar sobre problemes de fertilització o de regadiu, o les aplicacions de seguretat en el sector de la distribució elèctrica.

Per tant, podem concloure que estem davant d’un procés de robotitzar el treball, el que no significa que es destrueixi ocupació, sinó que evitarà que persones entrin en risc i beneficiarà la seguretat del personal. “Els drons no són joguines: els drons són una realitat i estan aquí per quedar-se”, han sentenciat els participants del debat.

Consulta les fotografies

Consulta el vídeo-resum