Tecnologia i televisió: una via per fomentar el talent digital

Blog

per Comunicació CTECNO / 5 gener, 2016 / Sense comentaris

Metges, advocats o policies són alguns dels col·lectius més recurrents en la ficció de les darreres dècades. Sèries com ER (Urgències), The Good Wife o Law & Order han inundat els televisors de mig món i han inspirat les carreres de molts joves amb aspiracions professionals. Però, en plena era de la digitalització on ha quedat la tecnologia? Ni la informàtica ni les TIC han aconseguit posicionar-se com a temes habituals en pel·lícules i sèries.

En certa mesura, la poca presència de la tecnologia a la ficció pot respondre a una certa reticència per part dels guionistes a tractar temàtiques que puguin resultar massa conceptuals o que no fomentin l’interès del públic.

A més a més, les figures del tecnòleg i l’informàtic han estat representades habitualment com els vilans o els personatges més freaks als guions. Aquesta tendència, tot i que segurament de manera involuntària, fomenta una visió negativa i desconfiada vers el sector. Només cal pensar en personatges com el de Javier Bardem, vil pirata informàtic a Skyfall, o Hall 9000, la supercomputadora malvada de 2001: A Space Odyssey, per evidenciar-ho.

De la pantalla de l’ordinador a la de la televisió

Tot i així, sembla que el canvi ja es comença a apuntar. En els darrers anys la ficció televisiva americana està apostant cada cop més per incorporar temàtiques relacionades amb el món digital a la seva programació.

En l’àmbit del drama destaca, per exemple, Halt and Catch Fire, una ficció de culte ambientada en el Texas dels anys 80 sobre l’auge dels PCs. Amb companyies reals com IBM i Apple com a recursos de guió, la sèrie té com a protagonista i veritable geni informàtic una dona.

Mr Robot suma igualment esforços en aquest canvi. Amb Edward Snowden com a principal fan, aquesta proposta amb només una temporada a les seves esquenes, explica la història d’un hacker que es dedica a destapar casos de delinqüència. La seva vida canvia quan coneix un grup de pirates informàtics antisistema amb un cert regust a Anonymous.

Però la comèdia també té un espai important en aquesta transformació. The IT Crowd és, potser, l’exemple més reconegut. La sitcom britànica que narra les divertides desavinences entre el departament d’informàtica d’una empresa i la seva supervisora amb poques nocions tècniques va ser una de les pioneres d’aquesta tendència.

Més recentment, Sillicon Valley, amb el segell d’excel·lència HBO, relata en clau de comèdia el periple dels creadors d’una start up tecnològica al feu de la innovació que, sense esperar-ho massa, troben dos milionaris disposats a invertir en la seva companyia.

De fet, el canvi ha arribat fins i tot a ficcions televisives de llarga trajectòria. CSI ha apostat darrerament per fer el salt al món tecnològic amb CSI: Cyber, sèrie on els crims informàtics i cibernètics són els protagonistes.

Ficció com a foment del talent digital

El cert és que potenciar una bona imatge de la tecnologia a través de canals de consum massiu pot fomentar la promoció del talent digital. Si els nous consumidors veuen en les figures de l’informàtic i l’executiu de tecnologia valors interessants i suggeridors, la seva percepció envers el sector també es veurà millorada i, qui sap, això pot desembocar en més estudiants d’enginyeria a les universitats.

Esperem que, amb l’aparició en el nostre país de plataformes com Netflix, que fomenten l’interès del públic per la cultura audiovisual d’una manera fàcil i directa, s’evidenciï que, els tecnòlegs poden ser i són alguna cosa més que els freaks o els dolents de les pel·lícules.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.