Tecnologia, innovació i seguretat (o no)

Blog

per Comunicació CTECNO / 30 març, 2015 / Sense comentaris

Normalment parlo en els meus articles sobre la tecnologia i la innovació aplicada a les ciutats. En aquest cas ho faré sobre seguretat que, si no recordo malament, encara no havia tractat. No exactament sobre seguretat, sinó relacionada amb la mateixa.

No voldria, però, seguir escrivint sense tenir un sentit i profund record per totes les víctimes del malaurat accident (deixeu-me dir-ho així, les raons són massa tristes per parlar-ne) d’avió de Germanwings. Per les que varen morir i per les que aquest fet les acompanyarà la resta de la seva vida. D.E.P.

Sempre diem que la tecnologia i la innovació han d’estar al servei de les persones, han de donar valor a la nostra societat i ser-ne útils. No podem posar tecnologia ni innovar només pel fet de fer-ho. Això sempre ho hem pensat des de CTecno.

I em sorprenc a mi mateix pensant que tot això que a nosaltres ens agrada i ens apassiona, i que pensem que ha de ser útil per la nostra societat, no ha sigut capaç de salvar la vida de 150 persones. Amb això no vull dir que la tecnologia i la innovació en siguin en part culpables, ni de bon tros. Sinó que amb el nivell d’exigència que tenim envers la nostra professió jo vull pensar i esperar que hauria de ser-ne capaç. I ho és.

Som capaços de sincronitzar semàfors al pas de les ambulàncies i bombers. Som capaços de crear sistemes que preveuen comportaments de blanqueig de capitals i el valor futur de la Borsa. Som capaços de dirigir drons des de 10.000 km. de distància i que encertin un blanc. Som capaços de fer aterrar una nau i dornar-li instruccions a 69 milions de km. de distància. Som capaços de fer que les mans d’un cirurgia es tornin més precises. Som capaços de preparar la quimioteràpia en dosis més precises i més segures per la seguretat del pacient.

Som capaços d’arribar a fer coses increïbles i molt útils. Som capaços de fer-ho en quasi tots els àmbits de la vida. I som capaços de fer el més bell i el més horrible.

Els anys 70 varen ser els anys on a la industria aeronàutica s’hi va posar tecnologia a “dojo”, i això la va fer molt més segura. I això ha continuat essent així. Però pel que hem vist és necessari, però no suficient.

Ja sé que “quan la llebre ja és fugida pocs consells per al caçador”, i perdoneu però desconec si mai s’ho havien plantejat com a mesura de seguretat, però a ningú se li ha ocorregut un sistema de control remot des de terra per una emergència semblant ? O poder activar el pilot automàtic des de fora de la cabina ? O no deixar només una persona sola portant el destí de moltes persones ? La tecnologia la tenim, i som capaços de fer-ho.

Com diuen els menorquins : Idò ?

 

Signa Jaume Batlle pel CTecno.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.